تولید پنج هزار و ۷۰۰ تن عسل در زنبورستان‌های گیلان

به گزارش تریبون گیلان،رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تولید پنج هزار و ۷۰۰ تن عسل از کندوهای سنتی و مدرن در زنبورستان‌های استان خبر داد.

صالح محمدی ، با بیان اینکه تولید این حجم عسل در سرشماری جدید از زنبورستان‌های گیلان در مهرماه امسال به دست آمده‌است، اظهار کرد: در این برنامه سرشماری چهار هزار و ۶۸۳ زنبورستان آمارگیری شد.

وی افزود: زنبورستان‌های بومی استان شامل؛ ۹۴ کندوی سنتی و ۳۹۵ هزار و ۴۷۰ کندوی مدرن بوده که مجموع عسل تولیدی آنها نزدیک به پنج هزار و ۷۰۰ تن بوده است.

محمدی با اشاره به افزایش سه درصدی زنبورستان‌های بومی گیلان در این سرشماری نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: در برنامه آمارگیری از زنبورستان‌های استان اطلاعات مربوط به ژل رویال، گرده گل، موم، بره موم و زهر به دست آمد.

وی اظهار کرد: مجموع ملکه‌های خود مصرفی ۱۵۳ هزار و ۸۷۷ فروند و ملکه‌های عرضه شده زنبورستان‌های بومی استان هم ۴۰ هزار و ۹۸۲ فروند گزارش شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: این طرح سرشماری زنبورستان‌های استان با همراهی و مشارکت ۳۲۴ کارشناس مسئول پهنه و با نظارت ۷۰ رئیس مرکز برگزار شد.

وی بیان کرد: در این سرشماری علاوه بر تمامی زنبورستان‌های بومی گیلان، ۲۷۴ زنبورستان مهاجر استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، البرز، قزوین و مازندران نیز سرشماری شده‌ است ضمن اینکه ۳۳ زنبورستان بومی استان نیز در زمان سرشماری در استان‌های دیگر کشور محاسبه شده است.

شهرستان‌های تالش، آستارا، رضوانشهر، ماسال، رودسر، املش و لنگرود مهمترین مناطق تولید عسل در استان گیلان هستند.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری