عقب نشینی زمستانه گیلانی‌ها از بازار سرمایه

تریبون گیلان به نقل ازایرنا-طبق گزارش ماهانه بورس منطقه‌ای گیلان، ارزش معاملات بازار سرمایه استان در نخستین ماه از فصل زمستان ۱۰ هزار و ۶۷۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال بود که نسبت به ماه گذشته آن حدود ۲۳ درصد کاهش یافته است.

 فعالان بازار سرمایه در گیلان آذرماه امسال ۱۳ هزار و ۷۱۱ میلیارد و ۴۶۱ میلیون ریال معامله کردند که این میزان در دی ماه امسال به ۱۰ هزار و ۶۷۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال رسید.

طی ماه گذشته بازار بورس منطقه‌ای استان در تعداد سهام معاملاتی نیز با افزایش ۵۰ درصدی مواجه شد و از یک میلیارد و ۴۶۴ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۸۱۳ سهم در آذرماه به بیش از ۲ میلیارد و ۲۵۴ میلیون و ۳۵۸ هزار ۷۶۳ سهم در دی ماه رسیده‌ است.

کفه ترازوی ارزش معاملات در دی ماه به سمت فروش سهام سنگین‌تر شد و از مجموع ارزش معاملاتی، پنج هزار و ۹۷۶ میلیارد و ۹۱۴ میلیون ریال مربوط به فروش و چهار هزار و ۶۹۴ میلیارد و ۷۰۵ میلیون ریال مربوط به خرید بود.

همچنین دی ماه امسال یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۷۸ سهم خریداری شده است و یک میلیارد و سه میلیون و ۵۶۳ هزار و ۶۸۵ سهم نیز فروخته شده است.

سایه کاهش نرخ ارز و خروج نقدینگی

سرپرست تالار منطقه‌ای بورس گیلان گفت: شرکت بیمه ملت، صندوق سرمایه‌گذاری شرکت آسمان امید و استاد خزانه ۹۰۵ بیشترین ارزش معاملات را طی ماه گذشته به خود اختصاص دادند.

دکتر حافظ محفوظی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معاملات بورس در دی ماه با افت شاخص و ریزش، روزهای معاملاتی خوبی را تجربه نکرد و شاهد کاهش ارزش معاملات بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: چالش ها، شایعات و مسایل مربوط به بودجه و همچنین کاهش نرخ ارز و خروج نقدینگی از بورس باعث نگرانی سهامداران در بازار بورس شده‌ است.

سرپرست تالار منطقه‌ای بورس گیلان بیان داشت: با توجه به افت قیمت سهام که در بسیاری از سهم‌ها به کمتر از ارزش ذاتی خود رسیده‌اند، نمودارها نشان دهنده کف قیمتی سهام شرکت‌ها در بازار است و به نظر می‌رسد کف قیمتی سهام در همین محدوده‌ها باشد.

محفوظی اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها در سه ماهه سوم عملکرد خوبی از خود گزارش کرده‌اند، شرایط حاضر، موقعیت مناسبی برای ورود کم ریسک در بازار فعلی ایجاد کرده‌است.

تعداد کارگزاران در بورس منطقه ای گیلان طی ماه گذشته ۶۰ نفر عنوان شده‌است.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری