موزه نساجی شمال کشور در گیلان افتتاح شد

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: فاز نخست موزه نساجی شمال کشور با هدف احیای رشته های فراموش شده نخ و پارچه در قاسم آباد علیا شهرستان رودسر افتتاح شده است.

ولی جهانی شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موزه بر اساس تصمیم کارگروهی در وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بدلیل ثبت جهانی چادرشب بافی قاسم آباد رودسر و همچنین قدمت این استان در رشته ابریشم بافی که چندی پیش جهانی شد،ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: موزه یاد شده بصورت مشارکتی در مدرسه ای که در اختیار دهیاری قرار گرفته بود پس از مرمت، با ۲۰۰ شی کهن در قاسم آباد علیا افتتاح شده است.

جهانی افزود: در فاز دوم موزه بناست تا خانه خلاقیت با تولید زنده هنرمندان در رشته های متعدد نساجی ایجاد شود.

وی اظهار داشت : دارایی بافی، قدک بافی، ابریشم کشی سنتی، چادر شب و جاجیم بافی رشته هایی هستند که با ایجاد موزه یادشده احیا و تقویت خواهند شد.

پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی، سال گذشته در شهر رباط مراکش به‌ عنوان بیست و یکمین عنصر میراث ‌فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با کشورهای افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث ‌فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

قدمت ابریشم گیلان به دوران اشکانیان و ساسانیان برمی‌گردد و جزو مرغوبترین تولیدات ایران و جهان محسوب می‌شود؛ تعداد زیادی از بناهای مجموعه ابریشم گیلان دارای ارزش تاریخی است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۳۱ استان کشور در حوزه صنعت نوغانداری فعالیت دارند و گیلان به عنوان قطب تولید پیله‌تر ابریشم در کنار خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله‌تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم‌کشی ایران به شمار می‌رود.

موزه نساجی بیست و هفتمین موزه گیلان است که فاز نخست آن در قاسم آباد علیا شهرستان رودسر واقع در شرق استان افتتاح شده است.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری