نخستین دسته غازهای پیشانی سفید در تالاب انزلی فرود آمدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از ورود ۱۷ قطعه پرنده مهاجر و حمایت شده از نوع غاز پیشانی سفید به پناهگاه حیات وحش سلکه تالاب انزلی خبر داد.

به گزارش تریبون گیلان به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، حمزه عشوری روز چهارشنبه عنوان کرد:در روزهای اخیر با سرد شدن هوا، نخستین دسته غاز پیشانی سفید در پناهگاه حیات وحش سلکه مشاهده شده‌اند.
وی پیش بینی کرد: با سردتر شدن هوا به طور قطع شاهد حضور پرندگان مهاجر آبزی بیشتر به ویژه انواع قوها و غازها در استان خواهیم بود که برای زمستان گذرانی به تالاب‌ های استان مهاجرت کرده و اغلب تا اواخر زمستان در استان می مانند.
وی در ادامه به مشاهده پرندگان دیگر آبزی همچون غار خاکستری، پلیکان های سفید و خاکستری، خوتکا، اردک سر سبز، اردک ارده‌ای، گیلار، فیلوش، اردک سرحنایی، اردک سیاه کاکل، چنگر، باکلان های کوچک و نیز بزرگ، خروس کولی، چوب پا، عقاب دریایی دم سفید و عقاب خالدار در مجموعه تالاب انزلی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت : پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه‌سرا (بخش جنوبی تالاب انزلی) را یکی از مهمترین زیستگاه های زمستان گذرانی این پرندگان است.
عشوری در ادامه تصریح کرد: هرگونه شکار و صید پرندگان در سال جاری نیز ممنوع بوده و با شکارچیان و متخلفان به طور قاطع و بدون اغماض برخورد قانونی خواهد شد.

وی اظهار کرد: آموزش یکی از بن‌مایه‌های حفاظت از محیط زیست است و در حال حاضر مرکز آموزش بازدیدکنندگان و پرنده نگری سلکه صومعه سرا به محلی برای فراگیری آموزش های تجربه محور زیست محیطی شده که با اقبال دانش آموزان و علاقمندان به طبیعت زیبای تالاب انزلی و حیات وحش آن روبرو است.
پرندگان یکی از مهمترین شاخص‌های حیات وحش در دنیاست؛ تعداد ۵۶۶ گونه پرنده در ایران وجود دارد که از این میان ۶۲ درصد ( ۳۵۲ تنوع گونه) ای از پرندگان کشور در گیلان مشاهده می‌شوند و تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند
پناهگاه حیات وحش سلکه، با مساحت ۳۶۰ هکتار، سالانه میزبان بسیاری از پرندگان مهاجر است که پرندگان هر ساله برای تخم‌گذاری و تولید مثل به این تالاب زیبا می‌آیند و مرکز آموزشی زیست محیطی تالاب انزلی نیز در این منطقه واقع شده است

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری