همزمان با فرارسیدن فصل سرما/ پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان تشدید شد

مدیرکل دامپزشکی گیلان از استمرار پایش و تشدید مراقبت‌ها در زمینه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همزمان با فرارسیدن فصل سرما در استان خبر داد.

دکتر هادی بابایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تیم‌های دامپزشکی گیلان پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان‌های مختلف استان را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به برنامه آموزش گروه‌های هدف و اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری فوق حاد پرندگان توسط ادارات دامپزشکی در شهرستان‌های استان افزود: با توجه به تعداد زیاد پرندگان مهاجر به استان از اهالی روستاها به ویژه حاشیه تالاب‌ها درخواست می‌شود با محصورکردن جایگاه‌های پرندگان خود، از تماس مستقیم آنها با پرندگان مهاجر خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان خاطر نشان کرد: مصرف فرآورده‌های طیور (گوشت مرغ) که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تولید، کشتار و بسته‌بندی می‌شود، هیچ‌گونه خطری به لحاظ انتقال بیماری به همراه ندارد.

توصیه‌های بهداشتی پیشگیری

وی در ادامه با ارائه توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و ضرورت توجه مردم به آنها اظهار کرد: باید از خرید پرندگان در بازارهای محلی خودداری شود و در هنگام پاک کردن مرغ از دستکش استفاده شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان خاطر نشان کرد: مرغ و تخم‌مرغ باید به صورت کاملا پخته مصرف شود، از بازی و تماس کودکان خود با طیور خوداری نموده و هرگونه علائم و تلفات غیرعادی پرندگان به دامپزشکی استان با شماره ۱۵۱۲ اطلاع داده شود.

وی بیان کرد: مرغداران نیز باید از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی آنها با پرندگان وحشی، آزاد پرواز و فضولات آنها جلوگیری کنند، در این ارتباط لازم است تا انبار دان و سالن پرورش برای اینگونه پرندگان غیرقابل نفوذ باشد.

وی با بیان اینکه از رفت و آمد غیرضروری به مرغداری‌ها باید جلوگیری شود و در صورت لزوم تردد با رعایت کامل موارد بهداشتی انجام گردد، اضافه کرد: تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مرغداری (شامل کارگران و بازدید کنندگان) ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان خاطر نشان کرد: حوضچه ضدعفونی درب ورودی مرغداری و ورودی سالن‌ها فعال نگه داشته شود و در هنگام ورود به سالن، شست و شوی و ضدعفونی دست‌ها با آب و صابون و تعویض کفش یا حداقل برس کشی کف چکمه با مواد ضدعفونی ضروری است.

وی رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن را بسیار مهم دانست و افزود: جلوگیری از رفت و آمد خودروها به داخل محوطه ضرورت دارد، در واحدهای تخمگذار ترتیبی اتخاذ شود تا تخم مرغ خوراکی به روشی به بیرون از مرغداری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نشود.

بابایی با بیان اینکه خودروی حمل تخم‌مرغ، کارتن تخم‌مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبداء مورد شستشو و ضدعفونی قرار گیرد، اظهار کرد: تمام رفت و آمدهای افراد به مرغداری باید ثبت و ضبط شود.

وی خاطر نشان کرد: مرغداران گَله خریداری شده (اعم از جوجه یکروزه گوشتی، مادر، تخمگذار و پولت تخمگذار) تحت پوشش بیمه قرار دهند و در زمینه ثبت حمل و ورود جوجه به مرغداری با اداره دامپزشکی هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری های واگیر و کشنده پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول های مخاطی به ویژه دستگاه تنفس و گوارش دارد، ایجاد می شود و می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانانی مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان چندی پیش در جلسه کمیته مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استانداری گیلان بر لزوم رصد مرتب و دقیق بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان تاکید کرده بود.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری