کودکان به وقت گذرانی با هر دو والد نیاز دارند/ درد دل با کودک ممنوع

تریبون گیلان-ایسنا:یک روانشناس، ایجاد یک دنیای عاطفی قوی برای کودک در سنین پایین را دارای نتایج در سنین بالاتر دانست و عنوان کرد: وقت گذرانی والدین با کودک کمک می کند تا در نوجوانی و بزرگسالی موفق تر در جامعه عمل کند.

سمانه اسماعیل زاده در گفت وگو با ایسنا، از والدین خواست با کودکان وقت گذرانی داشته باشند و اظهار کرد: وقت گذرانی با کودکان تنها به معنی سرگرم کردن آنان نیست، بلکه وقت گذرانی با کودکان مهمترین بعد رشد کودک یعنی رشد عاطفی را شکوفا می کند.

وی با بیان اینکه وقت گذرانی با کودکان در سنین پایین کمک می کند کودک رشد عاطفی مناسب داشته باشند و نیازهای عاطفی اش برآورده شود، تصریح کرد: وقتی نیازهای عاطفی کودک برآورده شد، احساس امنیت، احساس مهم بودن و احساس دوست داشته شدن و احساس ارزشمندی می کند و لذا به خودپنداره مثبت، عزت نفس و اعتماد به نفس می رسد.

این روانشناس، ایجاد یک دنیای عاطفی قوی برای کودک در سنین پایین را دارای نتایج در سنین بالاتر دانست و عنوان کرد: وقت گذرانی والدین با کودک کمک می کند تا در نوجوانی و بزرگسالی موفق تر در جامعه عمل کند.

اسماعیل زاده، از هر دو والد خواست زمانی را برای وقت گذرانی با کودک اختصاص دهند و افزود: هیچ والدی جای والد دیگر را نمی گیرد و هرچقدر مادر برای وقت گذرانی با کودک تلاش کند، مانند پدر نیست و بر عکس، زیرا برخی از نیازهای کودک از طریق والد خاص تامین می شود و دختران در الگوبرداری به مادر و پسران در الگوبرداری به پدر نیاز دارند.

وی با بیان اینکه وقت گذرانی بیشتر با والد همجنس الگوبرداری بهتری را رقم می زند، عنوان کرد: همچنین دختران برای اینکه نسبت به جنس مخالف شناخت خوبی پیدا کنند و نگرششان درباره همسر آینده شکل بگیرد، باید با پدر ارتباط داشته باشند؛ این موضوع درباره پسران هم صدق می کند.

این روانشناس، با تاکید بر لزوم ارتباط مثبت کودکان با هر دو والد، خاطرنشان کرد: پدر نماد قدرت و امنیت در خانواده است و وقتی کودکان با پدر ارتباط خوبی دارند بیشتر احساس امنیت می کنند؛ البته مادران نیز شخصیت قوی دارند، اما جنسیت مرد از نظر فیزیک بدنی قوی تر بوده و می تواند برای فرزندان پشتوانه باشد لذا فرزندانی که این رابطه خوب را با پدران خود ندارند، خیلی از این حس قدرت و حمایت و امنیت برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه در دوران کودکی اولیه والدین بیشتر فعال هستند، گفت: کودک در دوران کودکی میانه فعال تر می شود و بیشتر به دنبال بازی کردن و وقت گذرانی با والدین است، اما نوجوانان بیشتر به گفت و گو کردن درباره چیزهای مورد علاقه خود نیاز دارند.

اسماعیل زاده، از والدین خواست برای نزدیک شدن به نوجوان به حرف های او گوش دهند و از علایقش با خبر شوند و درباره آنان اطلاعات کسب کنند و افزود: در دوره نوجوانی مهم است کنار نوجوان باشیم، زیرا گذر از نوجوانی شرایط خاص خودش را دارد و باید آگاهی مناسب را به نوجوان دهیم.

این روانشناس، ارتباط مناسب والدین و نوجوان را منوط به ارتباط خوب در کودکی دانست و تصریح کرد: اگر در کودکی ارتباط خوبی نداشته باشیم، نوجوان والدین را پس می زند و لذا باید شنونده خوبی برای فرزندان باشیم و با آنان همدلی کنیم تا فرزندان احساس کنند حامی دارند و خانه برای آنان امن است.

وی عدم ارتباط مناسب با والدین را موجب احساس تنهایی در دوران نوجوانی و بزرگسالی دانست و اظهار کرد: افرادی که احساس می کنند از حمایت روانی و اجتماعی برخوردار نیستند، به دوستان پناه می برند و لذا فاصله گرفتن از خانواده شروع آسیب های بعدی برای نوجوانان است. همچنین فردی که در کودکی و نوجوانی رابطه عاطفی درستی با والدین خود نداشته، در بزرگسالی هم نمی تواند رابطه خانوادگی سالمی داشته باشد.

اسماعیل زاده، همه والدین را به دنبال فرزندان ایده آل دانست و اضافه کرد: فرزندان اولین رفتارها را در خانه آموزش می بینند و لذا باید مراقب رفتار و گفتار و شیوه های حل مسئله و مدیریت هیجانات و رو به رو شدن با مشکلات و راستی و درستی و… باشیم و اگر حواسمان به خودمان نباشد، هرچقدر هم از کودکان درخواست کنیم، نتیجه نمی گیریم.

وی با بیان اینکه کودکان دوست دارند با والدین صحبت کنند، گفت: باید شنونده باشیم و در زمان مناسب واکنش نشان دهیم، اما نباید با کودکان درد دل کنیم، زیرا درد دل کردن با کودک به او احساس ناامنی می دهد و آزار می بیند و دچار فشار روانی می شود.

این روانشناس، از مادران خواست واسطه بین پدر و فرزند نباشند و بیان کرد: فرزندان باید خودشان توانایی درخواست از والد و قانع کردن او را داشته باشند، همچنین در یاد دادن اصول اخلاقی به فرزندان و تبیین بایدها و نبایدها حتما نظر پدر و مادر باید یکی باشد.

وی با بیان اینکه تنها مادر را مسئول تربیت دانستن یک نگاه کلیشه ای است، خاطرنشان کرد: زمانی تربیت موفق اتفاق می افتد که هم مادر و هم پدر نقش تربیتی خود را ایفا کنند، البته مادران بیشتر با کودک هستند، اما به پدران توصیه می کنیم روزانه وقت خیلی کوتاهی را به کودک اختصاص دهند و این وقت را هیجانی بگذرانند؛ همچنین در ارتباط با نوجوان باید به علایق او مانند فیلم دیدن و ورزش کردن و… توجه کرد.

اسماعیل زاده، پدران را الگوی پسران در ورود به اجتماع دانست و یادآور شد: پسران رفتارهای اجتماعی پدر را می بینند و فرایند اجتماعی شدن را در کنار پدر تجربه می کنند.

وی با تاکید بر لزوم بازی های گروهی خانوادگی در خانه، اضافه کرد: فعالیت های مشترک با والدین هم در کودکی و هم در نوجوانی لذت بخش است.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری