اینجا پایتخت کشتی جهان است!

تیریبون گیلان:

امیررضا احمدی : بدون اغراق و بزرگ نمایی باید گفت که مازندران پایتخت کشتی جهان است و جویبار، قلب تپنده آن. اگر روس ها در کشتی به قفقاز و داغستان افتخار می کنند، ایرانی ها هم به مازندران می نازند و همه آمار و ارقام هم گواه همین امر است. اگرچه علیرضا دبیر معتقد است کشتی مازندران نابود شده! اما در تیم ملی کشتی آزاد در فدراسیونی که خود دبیر رئیس آن است، ۸ کشتی گیر از ۱۰ نفر اعزامی مازندرانی بودند و ۴ نفر آن ها اهل جویبار. همین نکته به خوبی نشان می دهد که معدن کشتی این استان سرسبز همچنان پر از طلاست و سالن های کشتی اش مانند شالیزارهایش حاصلخیز.

بر اساس آمار از سال ۱۹۵۱ تا ۲۰۲۱، ایران در رقابت های جهانی موفق به کسب ۶۶ مدال طلا، ۵۸ نقره و ۷۲ برنز شده که در این بین سهم مازندران ۲۴ مدال طلا بوده.

یعنی قریب به یک سوم مدال های طلای ایران در رقابت های جهانی متعلق به مازنی هاست. مطمئنا اگر آمار خیلی از کشورها را با یکدیگر جمع بزنیم باز هم به پای درخشش مازنی ها نمی رسند و همین نشان می دهد که نام گذاری مازندران به عنوان پایتخت کشتی جهان بی دلیل نیست.

برای مثال کافی است نگاهی به رقابت های جهانی ۲۰۲۱ انداخت. در مجموعه آزاد و فرنگی در مسابقات نروژ، روسیه و آمریکا به ترتیب ۴ و ۳ مدال طلا کسب کردند در حالی که مازندران به تنهایی ۵ طلا دشت کرد و این استان تنه به تنه آمریکا و روسیه زد. با این اوصاف اگر استان مازندران در جدول مدال های نروژ قرار می گرفت، با ۵ طلا و ۲ نقره، بالاتر از روسیه ای قرار می گرفت که ۴طلا و ۵ نقره کسب کرد.

از طرفی در طول المپیک ها از ۱۹۵۶ ملبورن تا ۲۰۲۰ توکیو، سهم کشتی گیران مازندران ۴ طلا، ۴ نقره و ۳ برنز است.

جدول زیر، آمار مدال آوری استان مازندران در تاریخ مسابقات جهانی کشتی از سال ۱۹۵۱ تا ۲۰۲۱ است.

مدال طلا مدال نقره مدال برنز
۲۴ ۱۷ ۱۲

در ادامه جدول مدالی نمایندگان مازندران در قیاس با سایر کشورها آماده شده که نکته جالب اینجاست که تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ موفق به کسب ۵۶ مدال اعم از طلا، نقره و برنز شده که ۲۷ مدال آن سهم مازندران بوده.

۲۰۱۰-۲۰۲۱ مدال طلا مدال نقره مدال برنز
ایران ۱۹ ۱۴ ۲۳
مازندران ۱۰ ۹ ۸

جدول مدالی نمایندگان مازندران در جهانی ۲۰۲۱

نام تیم مدال طلا مدال نقره مدال برنز
مازندران ۵ ۲ ۱
روسیه ۴ ۵ ۶
آمریکا ۳ ۳ ۲
جویبار ۲ ۲
آذربایجان ۱ ۱ ۴
کوبا

در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو نروژ، حسن یزدانی(جویبار)، کامران قاسمپور(جویبار)، امیرحسین زارع(آمل)، محمد هادی ساروی(آمل) و علی اکبر یوسفی(بابل) کشتی گیران استان مازندران بودند که موفق به کسب نشان طلا شدند. امیر محمد یزدانی و محمد نخودی از جویبار نشان نقره را به دست آوردند و مجتبی گلیج از تنکابن موفق به کسب مدال برنز شد.

جدول مدالی استان مازندران در رقابت های جهانی بزرگسالان از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱

نام تیم مدال طلا مدال نقره مدال برنز
روسیه ۴۱ ۲۳ ۳۵
آمریکا ۱۴ ۷ ۱۴
مازندران ۱۰ ۹ ۸
جویبار ۶ ۶ ۲
آذربایجان ۱۰ ۱۲ ۱۶
کوبا ۵ ۷ ۱۲

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری