زعفران ۵۶۰ میلیارد ریال برای کشاورزان گیلانی درآمدزایی دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برداشت زعفران برای کشاورزان گیلانی سالانه ۵۶۰ میلیارد ریال درآمدزایی دارد.

صالح محمدی با بیان اینکه برداشت زعفران در اراضی زیرکشت این محصول در گیلان آغاز شده است، اظهار کرد: این استان دارای ۳۵ هکتار اراضی زیرکشت زعفران است که از این سطح به طور متوسط ۱۴۰ کیلوگرم محصول به ارزش اقتصادی ۵۶۰ میلیارد ریال تولید می شود.

وی با بیان اینکه ۷۲ کشاورز در شهرستان‌های سیاهکل، رودبار، املش، رودسر، تالش، رضوانشهر و صومعه‌سرا به کشت این محصول مشغول هستند، اضافه کرد: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به بخش دیلمان شهرستان سیاهکل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: برای توسعه زعفران، کشت این محصول در قالب مشاغل خانگی گنجانده شده و طی چند سال اخیر با پرداخت یارانه گیاهان دارویی از محل اعتبارات ملی از باغداران حمایت شده‌است.

وی توضیح داد: امسال در راستای مصوبات سفر رئیس جمهوری نیز با تخصیص اعتبارات ملی به منظور توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار نسبت به خرید پیاز زعفران و توزیع آن به صورت رایگان بین کشاورزان اقدام شده‌است.

محمدی بیان کرد: علاوه بر این سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعه و ترویج کشت زعفران برای خرید چندین دستگاه خشک کن این محصول و توزیع آن بین باغداران اقدام کرده است.

وی به علاقمندان کشت زعفران در استان توصیه کرد: برای احداث باغ‌های جدید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های چهارگانه مراجعه و از نحوه دریافت تسهیلات و یارانه گیاهان دارویی مطلع شوند.

محمدی با بیان اینکه بسته‌بندی زعفران گیلان در قالب کارگاه‌های کوچک خانگی انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد تا با همت کشاورزان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بتوان به فناوری بسته‌بندی صنعتی دست یافت محصول استان در کنار سایر برندهای معروف کشور قادر به رقابت باشد.

زعفران در زمین‌های مستعد کوهستانی گیلان با ارتفاع یک هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ متر از سطح دریا کشت می‌شود، این گیاه برای نخستین بار در سال ۸۷ در گیلان کشت شد.

مصرف زعفران موجب افزایش ایمنی بدن، افزایش گردش خون، محافظت از سلامت قلب کنترل دیابت، کاهش اضطراب، تقویت قدرت استخوانی، بهبود عملکرد عصب، ضدافسردگی، جلوگیری از سرطان، درمان التهاب و کاهش درد وکاهش اختلالات معده می‌شود.ایرنا/

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری